TeamUSEC

Studie zu den IT-Sicherheits- und Datenschutzerwartungen von Learning Analytics Nutzern

English version below

Projektbeschreibung

In diesem Projekt werden die mentalen Modelle von Stakeholdern, wie Lehrer:innen, Schüler:innen und Eltern, in einer Learning-Analytics-Umgebung aus deutschen Schulen der Sekundarstufe hinsichtlich ihrer Meinungen zu Datensicherheit und Datenschutz erforscht. Wir wollen Interviews durchführen, um eine Wunschliste mit Standpunkten und Bedenken auszuarbeiten, die als Grundlage für das Verständnis aller Beteiligten dienen soll.

Dieses Projekt ist Teil des Graduiertenkollegs LernMINT, das aus Mitteln des Niedersächsischen Promotionsprogramms (Niedersächsisches Ministerium für Wissenschaft und Kultur, Förderperiode 2019-2024) gefördert wird.

Website: https://research.teamusec.de/2022-la-privacy/de/

Researchers

  • Philip Klostermeyer | Researcher and PhD Student (Leibniz University Hannover)
  • PI Prof. Dr. Sascha Fahl | Tenured Faculty (CISPA) and Full Professor (Leibniz University Hannover)
  • PI Dr. Anett Hoppe | Post-Doc (TIB - Leibniz Information Centre for Science and Technology & L3S Research Centre, Leibniz University Hannover)

Institutions



Project Description - Study on Security and Privacy Expectations of Learning Analytics Stakeholders

In this project, we explore the mental models of stakeholders, such as teachers, students, and parents, in a learning analytics environment from German secondary education schools regarding their opinions on data security and privacy. We will conduct interviews to develop a wish list of viewpoints and concerns to serve as a basis for understanding among all stakeholders.

This project is part of the LernMINT graduate college which is funded by the Lower Saxony doctoral program (Ministry of Science and Culture, Lower Saxony, funding period 2019-2024).

Website: https://research.teamusec.de/2022-la-privacy/